Jeugdhulp Don Bosco Vlaanderen stelt jaarverslag 2020 voor

Op 17 juni 2021 stelden de afdelingen van vzw Jeugdhulp Don Bosco Vlaanderen het jaarverslag 2020 voor aan de Algemene Vergadering. Een jaarverslag in woord en beeld; een weergave van realisaties van het afgelopen jaar en een vooruitblik naar de toekomst.

"2020 zal ons herinneren aan zaken zoals corona, Covid-19, pandemie, lockdown, bubbels, quarantaine, thuiswerk, ‘Sorry, de verbinding is niet zo goed.”, isolement of net verbinding, en zoveel meer", klinkt het in het verslag. "Flexibiliteit en creativiteit waren altijd al kenmerkende eigenschappen voor medewerkers binnen Jeugdhulp Don Bosco Vlaanderen en dit jaar was dat niet anders, zelfs veel meer. Elke dag opnieuw gaven medewerkers het beste van zichzelf om te blijven doorwerken, te vernieuwen daar waar nodig en de jongeren en hun gezinnen te geven wat ze verdienen, waar ze recht op hebben."

Opportuniteiten
"De eerste lockdown legde veel elementen in de samenleving stil, maar niet de hulpverlening. We bleven inzetten op verbinding, sport en spel, uitdagingen voor onze jongeren en zoveel meer. Daarnaast werden verschillende verbeterprojecten wel degelijk gerealiseerd en bood de lockdown ook heel wat opportuniteiten. Op het vlak van communicatie was het allesbehalve stil. Zowel digitaal als telefonisch, met postkaarten of raambezoeken … Nieuwe media werden verkend, oudere in een hedendaags jasje gestoken."

Grenzen verkend en verlegd
"Hoewel er gevraagd werd om in ‘ons kot’ te blijven, werden de koppen toch meer dan eens (digitaal) bij elkaar gestoken om expertise uit te wisselen voor de invoering van eCQare, de uitwerking van de zorggarantie voor de allerkleinsten, het opzetten of verder uitwerken van samenwerkingsverbanden met andere partners … Er werden ook heel wat grenzen verkend en verlegd, niet enkel door jongeren maar ook door collega’s. Zowel buitenshuis met de nodige wandel- en fietstochten, alsook binnenshuis onder invloed van het ‘Positief leefklimaat’. Ook de grenzen van de organisatie worden opnieuw verlegd. Na verschillende jaren van voorbereiding, kantelt Junitas op 1 januari 2021 officieel in."

Dit jaarverslag is een weergave van de creativiteit en realisaties waar we trots op mogen zijn. Deze inzet wordt gekenmerkt door betrokkenheid en een voortdurend streven naar kwaliteit en kwaliteitsvolle hulpverlening, op maat van de samenleving, onze kinderen/jongeren en hun context. Het verslag kan u hieronder lezen.

Jaarverslag 2020 - vzw Jeugdhulp Don Bosco Vlaanderen

Tim Bex • Jeugdhulp, • geplaatst op 18 juni 2021

PUBLICATIE

Schrijf u hier in voor Don Bosco digitaal (nieuwsbrief)